Wanneer is het tijd om je Content Management Systeem te upgraden?

Naarmate je bedrijf groeit, verandert de interactie met je doelpubliek omdat hun verwachtingen steeds veranderen en hoger worden. Dat is waarschijnlijk hét moment waarop je je realiseerde dat je huidige Content Management Systeem niet meer volledig voldoet aan je bedrijfs- en marketingdoelstellingen.

 

Hoog tijd om je Content Management Systeem (CMS) te upgraden! In deze blog ontdek je wanneer het nodig is om je CMS aan te passen en waarom dat zo belangrijk is. Zo zorg je ervoor dat jouw marketeers volledige vrijheid hebben en je IT-medewerkers tijd kunnen besparen.

Je website heeft prestatieproblemen

Het klinkt misschien bekend in de oren: je website heeft te veel bezoekers waardoor de laadsnelheid trager wordt. Dat heeft natuurlijk een negatief effect op de user experience en het imago van je website. Het hek is al helemaal van de dam wanneer je website down is. Dat betekent dat je omzetkansen misloopt en bovendien moeten de IT’ers er alles aan doen om je site weer up and running te krijgen.

Het marketingteam kan niet snel genoeg de content releasen

Als het marketingteam afhankelijk is van IT om de content uit te brengen, is het soms moeilijk om snel te reageren op de nieuwste trends. Klanten verwachten dat merken altijd en overal inspelen op hun behoeften. Merken die te traag reageerden op de COVID-19-pandemie brachten wekenlang irrelevante berichten naar buiten, wat soms tot nogal ongemakkelijke situaties leidde. Dat is uiteraard niet wenselijk is. Zelfs na zulke bijzondere tijden blijft de markt dynamisch en is de snelheid waarmee je publiceert van groot belang.

Je worstelt met het leveren van de juiste inhoud aan het publiek

Je content maakt pas echt impact als je die aan het juiste publiek op het juiste moment toont. De timing en targeting zijn van groot belang voor de impact van jouw boodschap. Het aanpassen van de boodschap aan je doelgroep is daarbij cruciaal. Middelgrote bedrijven beschikken niet altijd over de juiste tools om dat te doen, wat kan leiden tot het mislopen van een groot deel van de omzet. Door relevante content op de juiste moment te creëren, kan je je conversieratio verbeteren met 2, 5 of zelfs 10 procent. Dat heeft een positieve invloed op je nettoresultaat. Een win-winsituatie dus!

Het IT-team is overbelast met onderhouds- en beveiligingstaken

De meeste ontwikkelaars willen liever innovatieve oplossingen bedenken voor bedrijfsproblemen zoals het publiceren van no content updates, het bouwen en testen van aangepaste functies voor marketing en het voorbereiden op CMS versie-upgrades. Indien je ontwikkelaars veel tijd besteden aan laagwaardige taken, is het raadzaam om die eens te herbekijken.

Jouw CMS kan niet alle kanalen ondersteunen die je moet gebruiken om de klanten te bereiken

Meestal worden verschillende teams verantwoordelijk gesteld voor diverse kanalen en vindt er onvoldoende coördinatie plaats tussen hen. Bijvoorbeeld, marketingafdelingen kunnen de webkanalen beheren en IT-teams kunnen verantwoordelijk zijn voor mobiele apparaten. Wanneer de content op jouw kanalen niet consistent is, krijgen de klanten geen optimale ervaring. Bovendien zal het creëren en publiceren van de content inefficiënt verlopen als de verschillende teams niet goed samenwerken. Als er nog andere kanalen worden toegevoegd, zoals sociale kanalen, digitale in-store signage of iOT-apparaten, wordt de situatie alleen maar ingewikkelder. Het is cruciaal om consistent te zijn om zo de beste resultaten te behalen. Consistency is key!

Auteur: iDA

Hulp nodig bij het implementeren van een (nieuw) Content Management Systeem?