Wil je als e-commerce bedrijf een optimale gebruikerservaring voor je klanten garanderen? Dan is het van cruciaal belang om kwalitatieve productinformatie te verstrekken. We vertellen je graag waarom dit zo belangrijk is en geven handige tips om dit in de praktijk om te zetten. You’re welcome!
Iedereen is wel bekend met SEO, maar er is meer nodig om je online zichtbaarheid om te zetten in succes. Het is daarom raadzaam om te focussen op de kwaliteit van je productdata, zodat klanten ook daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Veel merken vermelden hun productinformatie zonder filter -of zoekmogelijkheden, of bieden producten aan in hun webshop zonder informatie. Echter, ontbrekende of onvolledige productinformatie kan ervoor zorgen dat klanten je producten niet vinden of kopen. En laat net dat de essentie zijn van e-commerce.
Minder kosten, meer winst
Productdata moet worden aangepast aan de behoeften van je doelgroep. Sommige klanten hebben meer technische informatie nodig, terwijl anderen juist informatie over de prijzen en logistieke informatie nodig hebben. Zorg er dus best voor dat je informatie aansluit op afdelingen binnen het bedrijf, zodat jouw product optimaal gepositioneerd wordt. Bedrijven die productdata efficiënt gebruiken, maken niet alleen meer winst, maar hebben ook minder kosten en besteden minder tijd aan hun data.
Blijf baas over je productdata
Een efficiënte manier om hoogwaardige productdata te garanderen, is via ‘Data Quality Management’. Hiermee kan je de kwaliteit van je, door middel van analyse, data verbeteren, problemen met data voorkomen en uiteindelijk de data gebruiksklaar maken. Verzamel al je datasets en datavelden, zodat je precies weet over welke productdata je beschikt. Bekijk het proces vanuit het perspectief van je klanten en doorloop alle processen die verband houden met productdata. Misschien is er sprake van overbodige data of juist een gebrek aan data? Neem de controle over je data en hoe deze verzameld, opgeslagen en gebruikt wordt. Je kan er als bedrijf alleen maar voordeel uit halen.
PIM systeem
Een PIM-systeem kan een belangrijke rol spelen bij het beheer van kwalitatieve productinformatie in e-commerce. Het stelt bedrijven in staat om productdata centraal te beheren en te distribueren naar verschillende verkoopkanalen, zoals een webshop of een marktplaats. Hierdoor is het mogelijk om consistente, up-to-date en relevante informatie te bieden aan klanten, wat hun vertrouwen in het merk vergroot en hun koopbeslissingen positief beïnvloedt. Daarnaast kan een PIM-systeem helpen om de efficiëntie van het productbeheer te verbeteren door workflows te automatiseren en processen te stroomlijnen. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar maakt het ook mogelijk om snel te reageren op veranderingen in de markt of klantbehoeften.
Een tevreden klant is een trouwe klant
Consumenten willen vandaag de dag snel en gemakkelijk hun producten vinden. Als ze daarin slagen, zijn ze eerder geneigd om een aankoop te doen. Als je daarbovenop betrouwbare informatie verstrekt, is de kans groot dat deze klanten zullen terugkeren. Goede productdata zorgt voor minder foutieve bestellingen en meer tevreden klanten. Het is duidelijk dat kwalitatieve productinformatie en gebruikerservaring samen hand in hand gaan!
Auteur: Induxx