De opkomst van marktplaatsen in Belgiƫ

De populariteit van marktplaatsen groeit in Belgiƫ, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Hoewel marktplaatsen al enkele jaren bestaan, is er pas recentelijk meer aandacht voor gekomen, mogelijk door de komst van Amazon in Belgiƫ. Wereldwijd vindt momenteel 57% van alle e-commerce transacties plaats via marktplaatsen. Het is daarom niet verwonderlijk dat de interesse in marktplaatsen ook in Belgiƫ groeit.

Bij Xplore Group beschikken we over onze eigen marketplace experten. Competence center eWings helpt klanten starten op een bestaande marktplaats en competence center Operai bouwt nieuwe marktplaatsen. Wij spraken met Niels, marketplace consultant bij Xplore Group (Operai) en voorzitter expert groep Marketplaces. 

Waarom worden marktplaatsen steeds belangrijker?

De behoeften van consumenten zijn aan het veranderen, wat ervoor zorgt dat marktplaatsen steeds belangrijker worden voor bedrijven. Consumenten willen zo eenvoudig mogelijk kunnen bestellen, met een zo snel mogelijke levering.

 

Niels: ā€œBen je ’s avonds tv aan het kijken, dan grijp je tijdens de reclame snel even naar je telefoon. Vingerafdruk, bol .com, nog ƩƩn keer ƩƩn vingerafdruk en je hebt besteld. De dag erna is het al in huis. Wanneer mensen daarna ergens anders kopen, moeten ze hun laptop opstarten en eerst een account aanmaken. Of het is uitverkocht, of de levertijd is twee weken of ze moeten heel veel betalen voor de verzending… Daar is steeds minder begrip voor, omdat mensen niet meer inzien waarom ze dat zouden moeten accepterenā€.

 

Als bedrijf kan je ervoor kiezen om je producten op een bestaande marktplaats te verkopen en hierdoor nieuwe klanten te bereiken. Of je kiest ervoor zelf een marktplaats te beginnen en op die manier te groeien zonder dat je zelf veel extra investeringen moet doen of extra werk krijgt. Het assortiment dat je aanbiedt groeit aanzienlijk, maar doordat andere bedrijven producten aanbieden op jouw platvorm zit je zelf niet met de kosten van de aankoop, stockage, personeel, verwerking, etc. Al die kosten en de bijhorende workload wordt door de marktplaats operator uitbesteedt aan de sellers.  

 

Niels: ā€œWanneer je die taken kunt uitbesteden, kan je je focussen op de kern van je onderneming. Neem bijvoorbeeld Decathlon. Dat is een marktplaats die gezorgd heeft dat ze heel goed zijn in hun niche: sport. Ze gaan daar niet ver buiten tot niet buiten. Decathlon heeft een aantal categorieĆ«n en deze zorgen dat je als klant heel duidelijk weet wat je kunt verwachten. Zoek je zwarte sportschoenen, dan zal je die kunnen kopen op hun platform. Het kan gewoon niet dat die uitverkocht zijn. Als ze die zelf niet hebben, dan zullen ze je de voorraad van ƩƩn van de partners aanbiedenā€.

Het belang van nauwkeurige en volledige productgegevens

Een van de belangrijkste zaken bij een marktplaats is de nauwkeurigheid en volledigheid van de productgegevens. Zo ben je zeker dat je producten door de correcte doelgroep gevonden worden Ʃn er een verkoop kan plaatsvinden. Om die correcte productinformatie te ondersteunen, gebruiken moderne marktplaatsen dikwijls een PIM (Product Information Management) systeem.

 

Niels: ā€œJe hebt de build versus buy discussie ook bij marketplaces. Bouw je zelf een marketplace, dan staat of valt jouw succes met de keuze van het juiste PIM-systeem. Ga je een Marketplace oplossing kopen, dan zit hier vaak al een PIM-systeem in voor derdenā€.

De toekomst van marktplaatsen in e-commerce

Niels: ā€œVolgens Finextra kunnen we wereldwijd een groei verwachten van verkoop op B2C marketplaces van 14 % Year Over Year tot 2025. Voor B2B ligt het aandeel van verkoop op marketplaces op dit moment nog laag, maar daar verwachten we een marketplaces groei van 32% year over year tot 2025ā€.

 

Het belang van marketplaces valt dus echt niet te onderschatten. Bedrijven die willen groeien, moeten zich zeker de vraag stellen hoe zij de marktplaats kunnen inzetten.

Auteur: Yellowground en Niels Jaspers, marketplace consultant bij Xplore Group

Wil je graag aan de slag met marketplaces?

Onze Xplorers helpen je op weg.