Betere kijkervaring met VRT NU

Het kijkgedrag van de Vlaming verandert. Om efficiënter op de vraag naar live streaming en video on demand in te spelen, bouwde Xplore Group voor VRT NU een oplossing uit op basis van Adobe Experience Manager.

VRT NU is de online streamingdienst van de Vlaamse openbare omroep. Het aanbod omvat een catalogus met live tv en video on demand en is beschikbaar via een website, via apps voor iOS en Android, en via Chromecast en AirPlay.

 

De missie van de VRT is informeren, inspireren en verbinden. In het digitale tijdperk maakt het lineaire kijkgedrag echter meer en meer plaats voor streaming en video on demand. Om in die nieuwe context de missie van de omroep waar te maken, voert de VRT een transformatie door: niet langer de content, maar de gebruiker staat centraal.

 

De streamingdienst VRT NU beschouwt video niet langer als een subset van het klassieke, lineaire kijken. Op basis van Adobe Experience Manager (AEM) converteerde Xplore Group alle content van VRT NU tot AEM-assets. De tool genereert automatisch pagina’s voor seizoenen, programma’s en afleveringen. De publicatie gebeurt automatisch via de site en de apps.

Xploration

VRT zocht een oplossing om het aanbod van VRT NU op een snellere, meer geautomatiseerde manier te ontsluiten.

Onze oplossing

Xplore Group implementeerde Adobe Experience Manager om het aanbod automatisch te converteren en te publiceren. Via Adobe Campaign helpt VRT NU de kijker de content te vinden die bij zijn of haar profiel past.

Integratie

  • Adobe Experience Manager
  • Adobe Campaign

Resultaat

Ruim 1,7 miljoen geregistreerde gebruikers genieten van een stabiel en toegankelijk platform met een gepersonaliseerde user experience. Per dag bekijken ze gemiddeld 240.000 video’s. Ook VRT NWS en Sporza zijn intussen aanwezig op hetzelfde platform, wat de uitwisseling van content verder vereenvoudigt.