Optimale datakwaliteit voor Vandemoortele

Vandemoortele is vooral gekend voor zijn mayonaise en frituurolie, maar zij doen zoveel meer. Als voedingsbedrijf levert het aan bijna heel Europa en heeft het ook een eigen lijn in bakkerij producten. Gezien de toenemende regulering in de voedingssector, is correcte en volledige productdata van cruciaal belang voor de verkoop van producten. Om hen te helpen bij het beheren van hun productdata gingen zij op zoek naar een partner, en vonden zo hun weg tot Xplore Group’s competence center Master Data Partners. 

Vroeger wisselde Vandemoortele productinformatie uit met leveranciers en klanten via Excel-bestanden of webportalen. Maar deze manier is arbeidsintensief, foutgevoelig en moeilijk te valideren. Om dit probleem op te lossen, startte Vandemoortele enkele jaren geleden met het gebruik van GS1, een centraal platform voor gegevensuitwisseling tussen retailers en leveranciers waarbij specifieke productdata wordt gevraagd. 

 

Onlangs koos Vandemoortele voor een specifiek PIM-systeem waarmee intern alle productdata beheerd wordt, namelijk Salsify. Om dit systeem te integreren zochten ze een partner die ervaring had met PIM (Product Information Management), GS1 en GDSN (Global Data Syncronisation Network). Deze partner moest kunnen meedenken over de architectuur, strategie én de implementatieteams en backoffice teams aansturen. Dit alles vonden ze in het competence center Master Data Partners.

“De expertise van Master Data Partners zorgde ervoor dat we in bekwame handen waren tijdens het hele traject en dat er opportuniteiten opdoken die wij eerst niet zagen.” – Vandemoortele

Ze gingen meteen aan de slag als brug tussen de verschillende interne teams en de verschillende externe partijen (Salsify, de implementatiepartner, GS1, en de klanten).

Na afloop van het project werden trainingen en opleidingen voorzien, inclusief de nodige documentatie en stappenplannen, zodat de mensen op de werkvloer zonder problemen het werk kunnen verder zetten.

 

De nodige uitdagingen

GS1 zorgt voor een wereldwijde standaard om productinformatie te delen, maar zaken zoals dagelijks aanbevolen hoeveelheid kan verschillen per land. Hier moest dus rekening mee gehouden worden: in de streng gecontroleerde voedingssector kan onjuiste of onvolledige data leiden tot boetes en herwerkingskosten, maar ook reputatieschade en gezondheidsimpact bij de consument.

 

“Master Data Partners zorgde dat al onze data in lijn lag met de vereisten van GS1. De kwaliteit van onze data ging dan ook pijlsnel omhoog.” – Vandemoortele

Xploration

Vandemoortele had nood aan een partner die kon helpen bij de integratie van hun PIM-systeem met GS1. Hiermee wilde ze zeker zijn dat hun productdata van zo een hoog mogelijke kwaliteit is. Daarnaast wilden ze de data efficiënt kunnen monitoren om snel te kunnen ingrijpen indien nodig. 

Onze oplossing

Master data werd de brug tussen de interne en externe partners en hield hierbij rekening met alle uitdagingen die een internationaal bedrijf in de voedingssector met zich mee brengt. 

Integratie

  • Salsify PIM
  • GS1

Resultaat

Een efficiënt systeem waarbij de vulgraad van de productdata momenteel een percentage heeft tussen de 93 en 97%!  Dankzij dashboards kunnen de interne teams de datakwaliteit monitoren en ingrijpen wanneer dit getal dreigt de dalen.

Binnen een jaar werden de Vandemoortele  producten in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk bijna volautomatisch van GS1 product master data voorzien, en zijn trajecten gestart om verder te groeien in kwaliteit en automatisatie. 

Wat een succes! 

Hulp nodig bij het digitaliseren van uw voedingsbedrijf? 
Onze Xplorers helpen je op weg! 

of bel Noa Vanderhaegen

+32 479 93 21 88