De kracht van personalisatie bij Essent

Essent, een toonaangevende energieleverancier in Nederland met diverse merken en servicepartners, erkende de waarde van gepersonaliseerde communicatie en zette in op de implementatie van een Data Management Platform (DMP). In dit traject was compentence centre Stitchd als partner nauw betrokken, vanaf het opstellen van de requirements tot het transformeren van de marketingpraktijken binnen Essent.

Er werd een pilotproject opgezet om de impact van personalisatie te meten, waarbij onder andere een use case met PSV-fans succesvol was. EnergieDirect, een van de merken van Essent, was op dat moment shirtsponsor van de voetbalclub PSV. Ze zochten naar een manier om die sponsoring te integreren in hun online acquisitiestrategie. Door de fanbase van PSV te synchroniseren met het klantenbestand van EnergieDirect en gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, werd een stijging van 23% van het aantal ondertekende contracten gerealiseerd.

Na het succes van de pilot volgde een volledige implementatie en configuratie van het DMP, waarbij Stitchd een verschuiving maakte van implementatiepartner naar product owner. We namen het onderhoud van het DMP op ons en stimuleerden het gebruik ervan in de hele organisatie. Met de tijd werden de inzichten uit het DMP ingezet voor marketing, verkoop en klantenservice.

 

Belangrijke realisaties waren het vergroten van de impact van personalisatie door het identificeren van meer websitebezoekers en het migreren van het DMP naar een Customer Data Platform (CDP) om een 360° beeld van klanten te verkrijgen. Ons partnerschap met Essent evolueerde naar een meer adviserende rol, waarbij we interne medewerkers trainden om onze rol als product owner en power users over te nemen.

Xploration

Essent erkende de waarde van gepersonaliseerde communicatie en zette in op de implementatie van een Data Management Platform (DMP).

Onze oplossing

Stitchd zorgde voor een volledige implementatie en configuratie van het DMP. Met de tijd werden de inzichten uit het DMP ingezet voor marketing, verkoop en klantenservice. Bovendien werd het DMP gemigreerd naar een Customer Data Platform (CDP) om een 360° beeld van klanten te verkrijgen.

Resultaat

Tijdens het pilotproject om de impact van personalisatie te meten, werd een stijging van 23% van het aantal ondertekende contracten gerealiseerd. Dit resultaat benadrukt nogmaals het belang van gepersonaliseerde communicatie.