Snelheid in een omnichannel maatschappij dankzij een PIM-DAM connectie

Als bedrijf beschik je tegenwoordig over veel informatie en data. Deze informatie moet je dan zien te vertalen in succesvolle (digitale) content. Maar hoe beheer je best al die informatie die je nodig hebt?

Het is belangrijk dat je als bedrijf opvalt in de massa, liefst door creatieve en prikkelende content. Hierbij is de relevantie, consistentie en correctheid van je productinformatie uiterst belangrijk, ongeacht op welk kanaal de informatie te vinden is of welke collega ermee aan de slag gaat.

 

Er zijn verschillende manieren waarop je als bedrijf alle informatie die nodig is voor je content kunt organiseren. Een professionele aanpak brengt je bij PIM- en DAM-systemen.

 

Met een PIM-systeem (Product Information Management: een centrale hub waarin je alle productinformatie beheert) haal je een gebruiksvriendelijke oplossing in huis voor het creëren, onderhouden én gebruiken van productbeschrijvingen en -specificaties. Iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie.

 

Daarnaast bestaan er ook DAM-systemen (Digital Asset Management): een centrale hub waarin je alle digitale mediabestanden en merkrichtlijnen kan centraliseren, organiseren en delen.

De voordelen van een samenwerking tussen PIM en DAM

Door de twee platformen te connecteren zorg je voor synergie en maak je het makkelijker om een digitale ervaring te creëren waarmee je als merk jezelf kan onderscheiden.

 

Wanneer assets worden geüpload in een DAM-systeem kunnen deze automatisch gekoppeld worden aan de juiste producten in PIM. Eens gekoppeld kan metadata vanuit PIM automatisch terugvloeien naar het DAM-systeem (denk daarbij aan categorieën, tags…). Het proces van bi-directionele productverrijking verloopt gestroomlijnder met als gevolg tijdsbesparing en een snellere time-to-market. Vooral met de explosieve groei van e-commerce kan dit je een belangrijk voordeel ten opzichte van de concurrentie opleveren.

Kortom: een goede PIM-DAM integratie zorgt ervoor dat je klaar bent voor een omnichannel wereld.

Auteur: Induxx

Geïnteresseerd in een PIM en/of DAM systeem?