Gepersonaliseerde benaderingen kunnen je conversieratio’s aanzienlijk verhogen. Hoewel veel bedrijven de voordelen hiervan erkennen, weten ze niet waar te beginnen. Gelukkig kan je rekenen op de expertise van Xplore Group om je hierbij te helpen.
We brengen je data-zaken op orde. Dit is hoe.
De meeste interacties met de klanten vinden digitaal plaats. Dit betekent dat er gegevens worden verzameld, wat op zijn beurt leermogelijkheden biedt. In theorie is dit niet zo moeilijk, maar in de praktijk is dat andere cookies.
Specifieke use cases voor elke audience
Veel organisaties erkennen het belang van een goede customer experience. Maar een goede klantbeleving is echter sterk afhankelijk van de context: wat voor jou belangrijk is, is dat mogelijks niet voor je buurman. Samen met de klant definiëren we relevante doelgroepen en bedenken we specifieke use cases om de gebruikerservaring aan te passen aan die doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fans van een bepaalde vereniging: door hen te benaderen met een aanbod dat verband houdt met die vereniging, vergroot je jouw conversiekansen aanzienlijk. voor iemand die géén fan is van die vereniging, kan dit echter het tegenovergesteld effect hebben.
Data mapping
Zodra de use cases gedefinieerd zijn, beginnen we met het mappen van de data. We weten welke data relevant en nodig is om de use cases uit te werken. Vervolgens vergelijken we deze data met de beschikbare data: zijn al deze datapunten beschikbaar én kunnen we de vooropgestelde doelgroepen identificeren in een online context? Met andere woorden: we controleren of de juiste data fundamenten aanwezig zijn voordat we overgaan tot gepersonaliseerde marketing.
Data stitching
Veel personalisatie use cases maken gebruik van verschillende databronnen: online gedrag in combinatie met CRM-gegevens, advertentie data in combinatie met aankoopgegevens, etc. Het aan elkaar knopen van verschillende databronnen is dan ook één van de grote uitdagingen binnen gepersonaliseerde marketing.
Vanuit onze ervaring hebben we binnen Xplore Group verschillende strategieën ontwikkeld om anonieme gebruikers in een digitale context te identificeren, zodat we de verschillende databronnen aan elkaar kunnen koppelen.
Data activatie
De volgende uitdaging is om deze data te activeren en om te zetten naar concrete actie. Hierbij proberen we de personalisatie use case door te trekken op alle verschillende touchpoints, zoals targetted campagnes, content op je eigen website, mobiele applicaties, e-mail marketing enz. Dergelijke activatie gebeurt doorgaans via een DMP (data management platform) of CDP (customer data platform).
Vragen die we voor jou kunnen beantwoorden:
- Welke data hebben we nodig om aan data gestuurde marketing te doen?
- Hoe kan je klanten herkennen in een online context?
- Hoe koppelen we onze on-, en offline data?
- Hoe vertalen we data in juiste inzichten?
- Is personalisatie effectief? Draagt het bij tot een hogere conversie?
Ben jij klaar voor een gepersonaliseerde marketingaanpak?
Een belangrijke voorwaarde om te kunnen starten met personalized customer experiences, is kwalitatieve data op profiel niveau. Wij helpen je graag bij het opzetten van de juiste dataverzameling. Ook als je nog niet van plan bent om gepersonaliseerde campagnes te lanceren, kun je al van start gaan met het verzamelen van data. Het kost immers tijd voordat je genoeg data hebt om deze te kunnen activeren.
Data verzamelen in een web analytics tool is eenvoudig. Het wordt pas écht interessant wanneer je die data kan vertalen naar specifieke klantenprofielen. Weinig bedrijven kunnen dat.
Jente De Ridder
Ondertussen heb je als organisatie tijd om je voor te bereiden op gepersonaliseerde marketing. Wees voorbereid om niet één, maar tien verschillende versies van een campagne te ontwikkelen. Dit vereist een sterk team met verschillende disciplines, waaronder data analyse, campagnemanagement, copywriting, design, marketing strategie, front end development en conversie optimalisatie.
Je hoeft als organisatie niet noodzakelijk al deze disciplines zelf in huis te hebben. Het beheer van advertentie campagnes en de ontwikkeling van design kunnen bijvoorbeeld efficiënt worden uitbesteed aan gespecialiseerde agencies. De ervaring leert ons dat het belangrijk is dat je zelf in de driver seat blijft als organisatie. Belangrijk is wel dat je zelf de leiding houdt als organisatie. Je moet verantwoordelijkheid nemen over de data én de strategische beslissingen.
Bij Xplore Group helpen we onze klanten om het juiste kennisniveau te bereiken om deze ownership te kunnen opnemen. We zorgen ervoor dat data die verzameld wordt op digitale touchpoints, geïntegreerd wordt binnen jouw data warehouse. We begeleiden bij de initiële configuratie van een DMP / CDP oplossing. We denken mee over personalisatie use cases en kunnen op basis van onze ervaring prioriteiten stellen op basis van de verwachte return-on-investment. Maar vooral: we zorgen ervoor dat deze kennis overgedragen wordt aan jouw organisatie, zodat jouw medewerkers dit gaandeweg kunnen overnemen.
Het data landschap verandert razendsnel. Je moet er non-stop mee bezig zijn om bij te blijven.
Steun op de expertise van Xplore Group zodat je tijdig kan anticiperen en een data gedreven marketingstrategie kan uitrollen.
Auteur: Xplore Group, 24 nov 2020